مهندسی طراحی فضای سبز

اصول طراحی فضای سبز شهری و پارکهای جنگلی(tarrahifazayesabz.blogfa.com)

مهندسی طراحی فضای سبز

اصول طراحی فضای سبز شهری و پارکهای جنگلی(tarrahifazayesabz.blogfa.com)

باغ های سلطنتی پکن

باغ های سلطنتی پکن
 
تاریخ پکن بیش از هشتصد سال است و شمار باغ های سلطنتی باقی مانده آن به بیشتر از ده باغ می رسد . این باغ ها دارای مناظر زیبایی هستند . پارک "بی های "قدیمی ترین باغ جهان محسوب می شود. قرن 13 میلادی نخستین پادشاه سلسله یوان منطقه مزبور را انتخاب کرد و پایتخت خود را در این منطقه ساخت.ازسلسله یوان تا سلسله های مینگ و چینگ این باغ سلطنتی بوده است .
در تاریخ ساخت پایتخت ها در جهان بندرت دیده شده است که یک باغ علت تعیین پایتخت باشد اما در چین این اتفاق افتاد و پکن چنین تجربه ای را در خود جای داده است . نیمی از پارک بی های کنونی را که هفتاد هکتار مساحت دارد حوضه های آبی شامل می شود که در میان آن قصرهای درخشان و معابد آرام و باستانی مشاهده می شود.
در مرکز این پارک جزیره کوچکی دیده می شود که جزیره "چون حوا " نام دارد و میان جزیره یک برج سفید رنگ به سبک تبتی ساخته شده است .این برج در زمان چینگ ایجاد شد و نشانگر احترام خاندان سلطنتی به بودای تبتی است. از بالای این برج جمعا سه جزیره کوچک در یک خط به چشم می خورد . این خط به معنای " یک حوضه همراه سه کوه " است. در داستان های افسانه ای چین گفته می شود دراین نوع محیط داروی طول عمر یافت می شود. به این منظور اینگونه مناظر ساخته شده است. 
اگر شما در این پارک از یک حوضه همراه سه کوه بازدید نکنید روح باغبانی سلطنتی را مشاهده نخواهید کرد. پارک دیگر بنام" پارک تابستانی " در حومه غربی پکن در سال1750ساخته شد. یکی از مسوولان این پارک گفت : به عنوان یکی از اثار میراث فرهنگی جهان این پارک به لحاظ طراحی برجسته باغبانی محسوب می شود.
به لحاظ نگهداری باغ سلطنتی کامل ترین پارک این شهر است. مساحت این پارک سیصد هکتار است. علاوه بر قصرها و کلاه های فرنگی ساختمان ها، معابد ظریف ومناظر روستایی و باغبانی چینی در آن فراوان دیده می شود. یکی از ویژگی های این پارک این است که تلاش شده است همه مناظر زیبا در آن جمع شود. منطقه های کوه " وان شو " و دریاچه " کون مین " دو منطقه عمده است.
کوه وان شو به ارتفاع پنجاه متر به شکل خفاش و دریاچه به شکل هلو ساخته شده است .زیرا در نظریه سنتی چین خفاش به معنی سعادت و هلو نشانه عمر طولانی است .این پارک به عنوان تبریک به روز تولد مادر امپراتور چیان لون ساخته شده است. دالان طولانی به طول 728 متر در این پارک طولانی ترین دالان جهان محسوب می شود و در " رکورد جهانی گینس ثبت شده است . نقاشی های رنگی در این دالان بیانگر داستان های سنتی و باستانی چین است. بنای سه طبقه" ده حه یوان" بنایی است که در گذشته در آن اپرای پکن به نمایش در می امد. 
 
یکی از مسافران خارجی گفت: پس از دیداراز این بنا دیدنی های بسیاری را مشاهده کرده و خاطرات زیادی از این باغ دارد . در شرق این پارک " پارک یوان مین یوان " قرار دارد . این پارک در گذشته یکی از پارکهای مورد پسند امپراتوران سلسله چینگ بوده است که در سال 1860 میلادی از سوی ارتش های بریتانیا و فرانسه سوزانده شد و بسیاری از آثار آن ربوده شد . اکنون تنهاخرابه های باستانی دیده می شود .
اما روح تاریخ در آن لمس می شود . از دریاچه " یو یان تان " می توان مستقیما با کشتی به پارک تابستانی رسید و با اتوبوس از این پارک به پارک یوان مین یوان و پارک بی های راه پیدا کرد .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد