مهندسی طراحی فضای سبز

اصول طراحی فضای سبز شهری و پارکهای جنگلی(tarrahifazayesabz.blogfa.com)

مهندسی طراحی فضای سبز

اصول طراحی فضای سبز شهری و پارکهای جنگلی(tarrahifazayesabz.blogfa.com)

شهر سبز رویای دست نیافتنی است

شهر سبز رویای دست نیافتنی است 

تهران _ 24 خرداد 1384 _ پایگاه اطلاعات معماری و شهرسازی - طلیعه اکبری :

 افزایش سریع نسبت جمعیتی در محیط‌های شهری، چشم‌انداز «شهرهای سبز» را در کانون توجه روز جهانی محیط زیست امسال قرار داده است. «شهرهای سبز»، محیطی سالم و پاک برای پرورش کودکان است که تحقق آن در گرو برنامه‌ریزی هدفمند و استفاده از دانش شهری همسو با سیاست‌های جهانی است.
اگر چه ممکن است هنوز تصور چشم‌انداز «شهرهای سبز»، برای کشورهای در حال توسعه، تصوری آرمان‌گرایانه باشد، اما برنامه‌های زیست محیطی سازمان ملل متحد، در جهت کاهش آلودگی هوا، بهبود وضعیت بهداشت و افزایش دسترسی به آب پاک، دست‌یابی به این هدف را بیش از پیش میسر خواهد کرد.
بر اساس بیانیه دبیر کل سازمان ملل متحد، در روز جهانی محیط زیست، تمرکز بشر در شهرهای بزرگ، امکان دست‌یابی به اهداف توسعه هزاره را کم کرده است و ایجاد شهرهای دوست‌دار محیط زیست، چالشی بسیار بزرگ است که خروج از آن، مستلزم بهره‌گیری از فن‌آوری‌ها و تخصص‌های لازم در حال و آینده است.
امروزه توسعه ناپایدار شهری و به دنبال آن، افزایش فاکتورهای زیست محیطی مرگ و میر، تغییر نگرش دولت‌های محلی در توجه به ضوابط زیست محیطی و ایجاد «شهرهای سبز» را به مرکز توجه متخصصان و کارشناسان شهری تبدیل کرده است.  

 

شهر سبز


دکتر «محمدرضا مثنوی» استاد دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران، به حداقل رساندن آلاینده‌های آب، خاک و هوا را جزو مهم‌ترین اهداف شهرهای سبز خواند و افزود: «در کنار این اقدام اساسی، راهکارهایی چون کاهش تولید زباله و تفکیک آن در مبدا، محدود کردن سفرهای شخصی و تشویق مردم به پیاده‌روی در سطح شهر، جلوگیری از ساخت و ساز در فضای سبز شهری و ارتقای فضای سبز شهری با مشارکت شهروندان، موجب کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، افزایش رونق اقتصادی و در نهایت پرورش استعدادهای انسانی می‌شود.»
به گفته این استاد دانشگاه، ایران 9 درصد منابع نفت و 15 درصد منابع گاز دنیا را در اختیار دارد که حدود 3/1 درصد گازهای گلخانه‌ای را تولید می‌کند.
مثنوی، با توجه به این آمار و نیز تولید روزانه 5/1 میلیون تن آلاینده هوا در ایران، تبدیل کلانشهر تهران را به شهر سبز، غیرممکن دانست و اضافه کرد: «تبدیل شهری که به جای برخورداری از دره‌های عمیق سبز و گونه‌های جانوری و گیاهی متنوع، در دود غوطه‌ور است، به شهر سبز و محیطی با هدف حفظ آرامش خاطر و سلامت جان مردم، کاری بسیار دشوار خواهد بود.
«ویکتوریا چمالی» مسئول جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست نیز گفت:‌ «آنچه که دسترسی به شهرهای سبز را تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های انسان قرن 21 کرده، نابودی روستاها و زیست‌گاه‌های کوچک در ازای بزرگ شدن شهرهاست که برای جلوگیری از روند شناخت شاخص‌های مهم شهرهای سبز چون میزان سرانه فضای سبز بر اساس جمعیت و استانداردهای زیست محیطی بسیار موثر است.»
مهندس «شهریار عیوض‌زاده»، عضو تشکل‌ جبهه سبز ایران، پیدایش محیط غیرزیستی را از نتایج منفی شهرنشینی دانست و افزود: «شهرنشینی مبتنی بر توسعه ناپایدار و برنامه‌ریزی‌های هدایت نشده به ویژه در سال‌های اخیر، موجب دور شدن انسان از مواهب طبیعی و رخ دادن سونامی‌های خاموشی چون مرگ و میر 500 هزار نفر در سال به دلیل بیماری‌های تنفسی شده است.»
وی فرهنگ‌سازی و مشارکت مردم را از جمله راه‌کارهای عملی رسیدن به این آرمان دانست و افزود: «آن چه کشورهایی چون ژاپن را در حفاظت از محیط زیست موفق کرده است، حس مالکیت شهروند ژاپنی نسبت به شهر و محل زندگی است که متاسفانه در ایران این حس بسیار ضعیف است و تفاوت بین تابعیت و شهروندی به درستی مشخص نشده است. اگر حس شهروندی و آگاهی نسبت به حقوق شهروندی در ایران تقویت شود، می‌توان به مشارکت مردم امیدوار شد و گامی به جلو، برای رسیدن به آرمان «شهرهای سبز» برداشت.»
دکتر «ابوالفضل وطن‌پرست»، مدیرعامل جبهه سبز ایران، نیز فراهم شدن زیرساخت‌های حقوق شهروندی را از جمله راهکارهای مناسب برای ایجاد مشارکت مردم در توسعه «شهرهای سبز» دانست و افزود: «توجه و شناخت، نسبت به ضرورت ایجاد فضاهای عمومی، اعتقاد به تغییر فضاهای شهری در رسیدن به دیدگاه‌های مدرن کمک‌کننده است.
بررسی‌های قرن‌های 18 و 19 نشان داده است که انسان همیشه در معرض آسیب‌ سازه‌های غیرطبیعی‌ است که با هدف توسعه هدفمند موجب سلب آسایش انسان‌ها شده است. بنابراین در تعریف و ترسیم چشم‌انداز شهر سبز، پیش بینی و تصور توان طبیعی زمین برای اسکان جمعیت در سال‌های آینده و پس از آن تنظیم استراتژی‌های مکانی چون فضای عمومی، اندازه و ارتفاع سازه‌ها و چگونگی گسترش شهر در طول و عرض، نه تنها ضروری به نظر می‌رسد، بلکه برنامه‌ریزان را به سمت تفکری سازمان‌یافته سوق می‌دهد. »

 

http://www.uan.ir

ماخذ : پایگاه اطلاع رسانی شهرسازی و معماری

طراحی فضای سبز توسط نرم افزار archicad

طراحی فضای سبز توسط نرم افزار 



 

 

در این مجموعه شما عزیزان قادر خواهید بود برای خانه . باغ . ویلا و یا محیط مورد نظر خود طرحها و الگوهای زیبای موجود در مجموعه فوق را انتخاب نمایید.شما عزیزان برای طراحی فضای سبز نیاز به الگوهای زیبا داشته تا بتوانید زیبا سازی محیط مورد نظر خود را به راحتی انجام دهید.به کمک این مجموعه شما قادر خواهید بود طرحها و الگوهای مورد نظر خود را متناسب با محیط انتخاب نمایید.همچنین نرم افزار به کار رفته در این مجموعه شما را قادر خواهد ساخت قبل از اجرای کار محیط خود را به صورت مجازی ویرایش کرده و تمامی طرحها و الگوهای مورد نظر خود را به صورت کاملا مجازی به خانه .باغ و یا ویلای مورد نظر اضافه کرده ودر نهایت اقدام به اجرای طرح به صورت عملی نماید. در این برنامه آموزشی شما می توانید فضای سبزمنزل و همچنین فضای سبز پارک و ... را نیز طراحی نموده و از مبلمان ، چراغ های روشنایی ، حوض ، سطل و ... نیز در طراحی های خود بهره ببرید . در ضمن می توانید فضای سبز طراحی شده خود را در فصل های مختلف سال و از زوایای مختلف مشاهده نمایید . یکی از قابلیت های این برنامه امکان لیست خروجی لوازم و درختان مورد نیاز برای طراحی انجام شده می باشد . یکی از امکانات فوق العاده این برنامه دانشنامه پیشرفته باغبانی هست که با استفاده از آن می توانید گیاه مورد نظر خودتان را با توجه به اندازه ، فصل رشد ، رنگ برگ و یا گل و هر مشخه دیگری پیدا نموده و تصاویر آن را مشاهده نمایید و با روش کاشت و نگهداری آن آشنا شوید.اگر شما هم در منزل . محل کار و یا ویلای خود فضای سبزی دارید اما تاکنون موفق به زیبا سازی آن نشده اید بهتر است از طرحهای به کار رفته در مجموعه فوق استفاده نمایید.برخی از الگوهای به کار رفته به شرح ذیل می باشد..
( آبنما . آلاچیق . آبخوری . تابلو . پایه چراغ . تندیس . سطل زباله و ... ).طرحها و الگوهای به کار رفته در نرم افزار نیز شما را قادر خواهد ساخت تا محیط خود را به راحتی طراحی کنید .شما براحتی میتوانید انواع گل .نیمکت.الاچیق و ده ها طرح زیبای دیگر را به محیط مورد نظر اضافه کرده و یا حذف نمایید.

جزایر نخل در دبی

جزایر نخل در دبی  

  

جزایر نخل در دبی بزرگترین جزایر مصنوعی جهان هستند، آنها توسط نخیل که یکی از شرکت های ساختمانی در امارات هست ساخته شده است، این سه جزیره: نخل جمیرا، نخل علی جبل و نخل دیرا نام دارند. این جزایر به منظور جذب توریست توسط شیخ محمد این رشید آل مکتوم راه انداخته شده، هر کدام از آنها شبیه یک نخل می باشد. که راس آنها هلالی شکل است و هر کدام دارای محل اقامت و مراکز تفریحی رفاهی بزرگ می باشد. آنها در خلیج امارات عرب واقع شده اند و حدود 520 کیلومتر ساحل به دبی اضافه خواهند کرد. 2 جزیره اول تقریبا می توان گفت شامل 100 میلیون متر مکعب صخره و ماسه می باشند. جزیره نخل دیرا تقریبا حدود 1 میلیون متر مکعب صخره و ماسه را به خود اختصاص خواهد داد. تمام این مواد از امارات متحد عربی فراهم خواهد شد. بین این سه جزیره بیش از 100 هتل لوکس، آپارتمان و ویلاهای لب ساحل بسیار شیک و منحصر به فرد، تفرحگاه های ساحلی، پارکهای آبی، رستوران، مراکز خرید، مراکز ورزشی و چشمه های آب معدنی است. ساخت نخل جمیرا در جون 2001 آغاز شد. کمی بعد از آن کار نخل جبل علی آغاز شد، بعد از آن ساخت نخل دیرا که از پاریس هم بزرگتر است اعلام شد. در حال حاضر نخل جمیرا در حال توسعه و ساخت می باشد که تا 10-15 سال آینده کامل خواهد شد.  

 

برای دیدن عکسهای مربوط به جزایر بروی ادامه مطلب کلید کنید 

ادامه مطلب  

منبع:http://mp3.alfamoon.com

استانداردهای فضای سبز

استانداردهای فضای سبز
 
تعیین سطح و سرانه کاربری فضای سبز در ایران، تاکنون عمدتاً براساس استانداردهای مورد استفاده در کشورهای دیگر بوده است.
تعیین سرانه فضای سبز تا حد زیادی بستگی به خصوصیات بیوکلیماتیک منطقه و شهر دارد، بر این مبنا باید گفت سرانه فضای سبز در یک شهر کویری و یا یک شهر بزرگ مانند تهران نمی‌تواند شرایطی همانند با یک شهر ساحلی در استان مازندران داشته باشد. با وجود این، اطلاع از استانداردهای فضای سبز می تواند به عنوان هدایتگر فعالیتها و خط مشی‌ها به شمار آید.
براساس مطالعات و بررسیهای وزارت مسکن و شهرسازی، سرانه متعارف و قابل قبول فضاهای سبز شهری در شهرهای ایران بین 7 تا 12 مترمربع برای هر نفر است که در مقایسه با شاخص تعیین شده از سوی محیط زیست سازمان ملل متحد (20 تا 25 مترمربع برای هر نفر)، رقم کمتری است. با وجود این، در شهرهای مختلف کشور نیز این رقم، با توجه به ویژگیهای متفاوت جغرافیایی و اقلیمی آنها، با اختلافاتی همراه است که میزان آنرا طرحهای مصوب هر یک از شهرها تعیین میکنند.

 

در مجموع آنچه از دیدگاه محیط اجتماعی در ارتباط با فضای سبز شهری اهمیت دارد، میزان فضای سبز عمومی است، یعنی فضای سبزی که رفت و آمد عموم مردم در آنها بدون مانع باشد، یا به تعبیر دیگر فضای سبز اجتماعی.‌
بنابراین مفهوم سرانه فضای سبز تنها میتواند برای آن نوع فضای سبز به کار رود که برای گذران اوقات فراغت، بازی و تفریح مهیا شده است.
نکته‌ای که درخصوص فضای سبز از اهمیت بالایی برخوردار است، مکان‌یابی آن میباشد. جین‌جکوب، منتقد شهرسازی معاصر معتقد است که پارک باید در جایی باشد که زندگی در آن موج میزند، جایی که در آن، فرهنگ و فعالیتهای بازرگانی و مسکونی است. تعدادی از بخشهای شهری، دارای چنین نقاط کانونی ارزشمندی از زندگی هستند که برای ایجاد پارکهای محلی یا میادین عمومی، مناسب به نظر میرسند.

بر این اساس مکان‌یابی فضای سبز باید از اصولی چون «مرکزیت، سلسله مراتب و دسترسی» تبعیت کند :
مرکزیت فضای سبز به این مفهوم است که فضای سبز حتی‌المقدور در مرکز محله، ناحیه و یا منطقه شهری مکانیابی شود. همچنین فضاهای سبز در مقیاسهای متفاوت اعم از پارکهای محله‌ای، منطقه‌ای و امثال آنها، باید با ساختار کالبدی متناظر خود انطباق داشته باشد، به عنوان مثال پارک منطقه‌ای در محدوده منطقه پیشنهاد شود.
یکی از معیارهای دیگری که در مکان‌یابی فضای سبز باید به آن توجه شود، معیار « دسترسی» است. به این مفهوم که پارکهای شهری باید از چهار جهت به شبکه ارتباطی دسترسی داشته باشند تا بدین طریق هم جمعیت بیشتری از آن استفاده کند و هم امکان نظارت اجتماعی و امنیت پارک افزایش یابد. بدین‌ترتیب امکان بهره‌برداری دیداری از جلوه‌های زیبای پارک برای رهگذران از چهار جهت فراهم می شود.


pdf  استاندارد های مورد استفاده در فضای سبز
برای دریافت فایل اینجا کلیک کنید

منظره سازی کوهستان با استفاده از گیاهان بومی

منظره سازی کوهستان با استفاده از گیاهان بومی

 

کلمات کلیدی :

 پارک های کوهستانی، دامنه های جنوبی رشته کوه البرز، دره جمشیدیه، طراحی سازگار با محیط، گیاهان بومی، منظر سازی طبیعی  


چکیده مقاله :

 طبیعت، با وجود مقاومت و استحکام خود از حساس ترین و شکننده ترین اکوسیستم های جهان به شمار می آید. در سالیان اخیر در اثر عواملی از قبیل گسترش شهرها، احداث جاده ها، بهره برداری بی رویه از منابع و گردشگری در کوهستان، مسایلی همچون تغییرات آب و هوایی، فرسایش خاک، سیل، تخریب پوشش گیاهان بومی و جایگزینی با گیاهان غیر بومی بروز کرده اند بنابر این تحقیق حاضر با هدف دستیابی به اصول و مبانی طراحی در محیط کوهستان (به طور خاص پارک های کوهستانی) و حفظ و بازگرداندن پایداری به این محیط انجام شده و منظرسازی طبیعی به عنوان رویکردی اکولوژیک و مبنایی برای مراحل شناخت و تحلیل مورد توجه واقع شده است. از آنجا که استفاده از گیاهان بومی در رویکرد مذکور مهمترین اصل است بنابراین برداشت ها و بررسی های میدانی بر روی گیاهان بومی اکوسیستم دامنه های جنوبی رشته کوه البرز (در مقیاس کلان) و اکوسیستم دره جمشیدیه (در مقیاس خرد) بر اساس معیارهای زیبایی، دوام و پایداری نسبت به شرایط محیطی، مقاومت به خشکی و آفات و بیماری ها و توانایی نگهداری آسان انجام پذیرفته است. نتیجه این مطالعات ارایه راهکارهای طراحی پایدار دامنه های کوهستانی برای ایجاد پارک کوهستانی مورد نیاز شهرها ست که از تخریب پوشش گیاهی دره جلوگیری کرده و پایداری زیستگاه ها و رویشگاه های دره را تضمین می نماید. در نهایت، طراحی طرح توسعه پارک کوهستانی جمشیدیه، با استفاده از گونه های بومی دره و رعایت اصول و الگوهای منظرسازی طبیعی و با تاکید بر ایده مناظر سایه (جنگل) و آفتاب (علفزار) صورت گرفته است. در نتیجه، منظری طبیعی و پایدار و سازگار با محیط ارایه شده است که می تواند الگویی قابل تعمیم برای طراحی پارک های کوهستانی دره های دامنه جنوبی البرز باشد. پارک هایی که علاوه بر هزینه های نگهداری پایین، به واسطه سازگاری با کوهستان، تبدیل به مکانی مناسب برای حفاظت از گیاهان بومی باشند.
دریافت ادامه مقاله  

منبع: www.hamkelasy.com  

درختان سریع الرشد

استفاده ی درختان در فضای سبز:


تو این تاپیک میخوام به تفکیک بگم که در فضای سبز در چه شرایطی چه گیاهی مناسب تر برای کاشت هستش . در واقع وقتی هدف خاصی از کشت گیاه داشته باشیم بدونیم چه گیاهی برای تامین منظورمون مناسب تره . شما هم کمکم کنید و گیاهان دیگه که اهداف دیگه ای میشه از کشتشون داشت رو اینجا معرفی کنید .
 
درختان سریع الرشد:
سرو نقره ای – عرعر – دم موشی – زیتون تلخ – افرای سیاه – اقاقیا – چنار – ابریشم – اکالیپتوس – تبریزی – سپیدار – بید – افرای شبه چناری – توسکا – کاتالپا – زبان گنجشک – پائولونیا – ترون

 
طراحی فضای سبز 
درختان سریع الرشد بیشتر برای احداث پارک و یا جایی که میخوایم سریعتر پوشش گیاهی پیدا کنه و سایه انداز داشته باشه بکار میاد .

چندی در مورد چمنکاری

چندی در مورد چمنکاری 
 
 

چـمن بیـشترین نقش را در تصفـیه هوا وکـاهـش آلــودگی هوا را در مـحـیط های
شـهری بـر عـهـده دارد. چـمــن را هــر 15روز یـکبار کـوتاه کرده . گرد وخاک
و ذرات مـعلـق بـر روی سـطـح بـرگ چـمن ها نـشـسته و با چمن زنی از محیط
خـارج مـی شـود.
چمـن را به عنـوان بوم نقاشـی در کاشـت فضـای سـبز اسـتفاده می کنند یعنی به
عنـوان زمـینه ی فضـای سـبز اسـتفاده می شود . برای طـراحی فضای سبز ابتدا
محـل گـل و درختـان را مشـخص مـی کنند سـپس چمن کاری را در مناطق خالی
انجام می دهننند .

باید در کاشت چمن به چند نکته توجه داشت:
1- موقعیت جغرافیایی : سـطح شـیب دار زیر درختان ، منـاطق آفـتاب گیر و ...
2- آب و هوا : نـوع آب وهوا بـرای پـیدا نـوع بذر منـاسب مورد نـیاز مـی باشد
3- دمـا
4- رطـوبت
5- خـاک

انواع چمن : چمن ها با رنگ های مختلف در محیط های مختلف کاشته می شود
مثل چمن هایی با رنگ های نقره ای ، آبی و ...
در هـر اقـلیم چـمن منـاسب بـا آن اقـلیم بـاید کاشته شود . برای کاشت چمن نوع
بـهره بـرداری چمن بـاید مـشخص شـود مـثل باغ ، ویـلا ، زمـین فـوتبال ، پارک
چـمن را یـکبـار در مـحـیط کـاشـته مـی شـود و بـا مـراقـبـت مـناسـب و خـوب تـا
هـفـت سـال در محـیط بـاقی مـی مـاند .

چـمن در پـارک : چـمن کـاری در پـارک بـرای بـهره بـرداری تـفـریـحی مـی بـاشد
در این نـوع چـمـن کـاری بـعـد از مشـخـص شـدن مـکـان مـناسـب بـرای درخـتان
و درختـچـه ها و کـاشـت گـل هـا چـمن مـنـاسـب را پـیدا کـرده و چـمـن کـاری را
درآن محل انجام می دهنند .
زیـر سـاخت هـای‍ی کـه بـرای کـاشـت چـمن اسـتـفاده مـی شـود مـتـفاوت می باشد
مـانـنـد زه کـشـی مـنـاسـب خـاک و ...
خـاک رس بـعـد از آبــیـاری ســفـت شـده وآب را در داخـل خـود نـگـه مـی دارد
خـاک مـنـاسـب بـرای کـاشـت چـمن بـایـد دارای خـاک رس به هـمراه ماسه و کود
مـنـاسـب باشد . بـرای چـمـن کـاری خـاک رس 70 درصـد ، مـاسـه 15 درصـد
و کـود 15 درصـد بـاشـد .
کود مـناسـب بـرای چمـن کـاری بـایـد خالی از تـخـم عـلـف هـرز یا مـواد مـانـنـد
آهـک ، مـواد اضـافـی واری شـده بـه آن مـانـنـد خـورده شـیـشـه ، کـاغـذ و مـواد
آلـوده بـه بـیـماری هـا مـانـنـد قـارچ بـاشـد .
کـود مـنـاسـب بـرای چـمـن کـاری کـود حـیـوانـی ، از حـیـوانـاتـی مـانـنـد اسـب ،
وگـوسـفـنـد مـی باشـد کـه بـعد از کاشـت بـذر چـمـن بـه انـدازه 2-3 بـرابـر قطر
بـذر کـود بـر روی آن الـک مـی کـنـنـد .
زمـان مـنـاسـب بـرای دادن کـود بـه چـمـن در فـصـول رشـد چـمـن مـانـنـد بـهـار
و پـایـیـز مـی بـاشـد در فـصـل تـابـسـتـان اگـر بـه چـمن کـود داده شـود چون در
ایـن فـصـل نـیـاز گـیـاه بـه آب زیـاد اسـت در نـتـیـجـه کود در آب به مـیزان زیاد
حـل شـده وبـاعـث مـی شـود ریـشـه چـمـن بـسـوزد .
خـاک زیـر چمـن را غـلـتـک کـاری مـی کــنـنــد تا زمـیـن را صـاف کـرده و بـرای
کاشـت چـمن منـاسـب کـنند این کار برای سـطوح شیـب دار نـیز باید انجام شود.

مـیـزان بـذر مـورد نـیـاز در مـتـر مـربـع مـتـفـاوت مـی بـاشـد . در هـر متر مربع
50 الـ‍ی 70 گـرم بـذر اسـتـفـاده مـی شـود اگـر ایـن مـیـزان بـذر بـیـشـتر از حد
مـجـاز بـاشد رنـگ بـذر هـا زرد مـی شـود اگـر مـیـزان بـذر کـمتر از مجاز باشد
در میـان چـمـن لـکـه لـکـه هـای خـالـی قـرار مـی گـیـرد .
فـصـول کـاشـت چـمـن در تـهران در فـصـل بـهـار از اوایـل فـروردیـن تـا اواسـط
خـرداد مـاه و در فـصـل پـایـیـز از اوایـل مـهـر تـا اواسـط آبـان مـاه برای کاشت
چـمـن مـنـاسـب مـی بـاشـد . ( بـذر چـمـن هـای کـاشـتـه شـده بـعـد از 5 – 10
روز جـوانـه مـی زنـد )
بـعـد از کـاشـت بـذر بـایـد بـه چـمـن ها آب داده شـود . آب پـاشـی بـر روی بـذر
چـمـن هـا بـا اسـتـفـاده از آب پـاش هـای‍ی کـه آب را به صـورت ریـز و پودر در
بیـاورنـد آب را بـر روی بـذر هـا مـی پـاشـنـد .
پـس از سـبـز شـدن بـحث نـگه داری از چـمن مـطـرح اسـت اولین بـحث آبیاری
چمن است درتـهران آب مـورد نـیـاز بـرای چـمـن 9 لـیـتـر بـر مـتـر مـربـع است
اگـر مـقـدار آب بـیـشـتـری بـه چـمـن داده شـود یـعـنـی بـیـشـتر از 9لیتر بر متر
مـربـع بـاعث پـوسیدگـی ریـشه وبـروز بـیمـاری هـای قـارچـی چـمـن مـی شــود
اگــر مـقــدار آب کـمـتـری بــه چـمـن بـدهـنـد یـعنـی کـمـتـر از 9 لـیـتـر بـر مـتـر
مـربـع بــاعـث پــ‍‍‍ژمـوردگـی و خــشــک شـدن چــمـن و هـمـچـنـیـن تـرک خـوردن
خـاک چــمـن مـی شـود .
مـنـابـع آب مـورد نـیـاز چـمـن از چـاه هـا ، رودخـانـه هـای مـحـلـی ، جمع آوری
آب های سـطـحـی و فـاضـلاب هـا تـهـیـه مـی شـود .
بــرای جــمـع کــردن آب ها چــاه های عــمـیـق زده شــده تـا آب را از عـمـق بـه
سـطـح مـنـطـقـل کـنـنـد و وارد شـبـکـه آب رسـانـی تـحـت فـشـار قـرار گـیـرد .
منبع:  www.mohit-zist.com

اصول کلی نورپردازی در پارک های شهری

اصول کلی نورپردازی در پارک های شهری 

 

  • دکنر علی اصغر ادیبی (استادیار دانشگاه تهران)
  • علیرضا منعام (دانشجوی دکتری معماری)
  • سیده ندا قاضی زاده (دانشجوی دکتری معماری) Ghazizadeh@Landscape.ir       فصلنامه علمی- پژوهشی هنرهای زیبا، شماره 27، پاییز 1385

 

  • شناخت و درک مبانی نظری و عملی عناصر منظر می تواند در ارتقای کیفیت فضای پارکهای شهری تأثیر گسترده ای داشته باشد. سیمای شبانه پارکهای شهری و عناصر روشنایی نیز بخشی از میاحث طراحی منظر یک پارک می باشد. سیمای شبانه به عنوان  جزئی لاینفک در طراحی پارکها و باغ ها، باید به طور همزمان و با سایر بخش ها طراحی شود.
  • نورپردازی فضاهای مختلف پارک، به صورت مجرد، نیاز به شناخت روشهای و فنون مختلف نورپردازی و استفاده صحیح از ویژگی های نور و ارتباط با محیط پیرامونش را دارد. نورپردازی در پارک شهری می بایست در راستای اهداف فوق باشد؛ 1- کمک به خوانایی نقاط عطف، نشانه ها، مسیرهای عبوری و مناطق پر تراکم 2- تسهیلاتی برای حرکت پیاده ها و وسایل نقلیه، ترویج ایمنی بیشتر در محیط 3- کمک به تاکید نقاط عطف پارک و تشویق استفاده کنندگان در شب.
  • در این مقاله با معرفی ویژگی های نور و اثرات آن در محیط، به تکنیک های نورپردازی پرداخته و سپس فضاهای پارکهای شهری به صورت مجزا بررسی و قواعد کلی نورپردازی و روشنایی آنها بیان شده است. شناخت این ویژگی ها به معماران و معماران منظر در طراحی سیمای شبانه فضاهای باز عمومی کمک می نماید.
  •  
  •  کلید واژه :  نورپردازی، روشنایی، پارکهای شهری، ویژگی های نور
  • نتیجه گیری
  •   عناصر روشنایی علاوه بر تامین نور و ایمنی محیط به عنوان عناصر طراحی نیز استفاده می شوند. نورپردازی قسمتی از طراحی شب پارک و باغ ها می باشد که به طور همزمان باید در طراحی مد نظر قرار گیرد و تابع سبک و روح حاکم بر فضا گردد. عناصر روشنایی می توانند در صورت طراحی مناسب به عنوان عناصر معماری در روشنایی روز نیز استفاده گردند؛ در غیر این صورت می بایست با محیط همخوان و یا پنهان شوند.
  • هر فضا دارای خصوصیاتی است که طرح نورپردازی باید در راستای تقویت آن خصوصیات باشد. استفاده از تکنیک های نور پردازی و شناخت صحیح ویژگی های نور به طراحی مناسب سیمای شبانه کمک می نماید.
  • در این میان شناخت خصوصیات روشنایی مصنوعی، قابلیت فضا و درک تأثیر نور، امکان فضاسازی مناسب با روش های نورپردازی صحیح را می دهد. 

طراحی پارک جنگلی با استفاده ازسیستم اطلاعات مکانی

طراحی پارک جنگلی با استفاده از

سیستم اطلاعات مکانی 

داود اکبری ١

محمد علی رجبی ٢

گروه مهندسی نقشه برداری – دانشکده فنی – دانشگاه تهران

تلفن: ۸۲۰۹۵۲۱۶

davoodakbari@ut.ac.ir

marajabi@ut.ac.ir

 

ضرورت ایجاد پارک جنگلی در اکثر مناطق کشور ، ما را بر آن واداشت تا به طراحی آن از طریق سیستم اطلاعات مکانی بپردازیم

در این تحقیق ابتدا مناطق قابل برنامه ریزی برای تفرج و مناطق غیر قابل برنامه ریزی مشخص گردید، سپس برای مناطق قابل برنامه ریزی برای تفرج با توجه به جاده های اصلی و فرعی موجود، تیپ های درختی و در مواردی با دخالت نظر طراح واحدهای ارزیابی انتخاب گردید

 

تاریخ پارک داری در دنیا به ایران برمی گردد و بنا به اسناد معتبر تاریخی، ایران باستان بنیانگذار پارک در کره خاکی است . در عصر قدیم ، در ایران مناطقی را تحت عنوان شکارگاه برای تفرج و شکار سران مملکت در نظر گرفته شده که در فصول خاص حیات وحش مورد حمایت قرار می گرفتند و درفصول خاصی نیز شکار در آن انجام   می گرفت که این موضوع را می توان مبدأ مدیریت حیات وحش که امروزه در پناهگا ه های حیات وحش وجود دارد ملاحظه نمود . در این میان اولین منطقه جنگل های حفاظت شده در ایران باستان انجام گرفت و آن جنگل سروی بوده که توسط گارد سلطنتی خشایار شا ه حفاظت می شد و نیز با غ هایی جهت تفریح عموم در آن عصر احداث می شده که به اصطلاح پردیس نامیده می شودکه یک واژه سانسکریت بوده و در زبان انگلیسی هم به همان اسم وارد شده است . از نمونه پارادیس های قدیم می توان باغ ارم شیراز، فین کاشان، گلشن طبس و باغ نظر اصفهان را نام برد .

نوع تکامل یافته پارادیس به چهار باغ معروف بوده که در زمان ساسانیان متداول شده است . اکثر میادین و با غ های به جامانده در اصفهان یادگار هنر پارک سازی عصر قدیم است . در طول تاریخ کشور ما، به تدریج با غ ها و شکارگا ههای اختصاصی توسعه یافت و همزمان با افزایش جمعیت و گسترش شهرها اقدام به ایجاد باغ های ملی، میادین و پار ک های عمومی با فرم و مشخصات متفاوت گردید . استفاده از منابع طبیعی به ویژه جنگلها به منظور احداث پارک ها و تفرجگا ه های جنگلی در دهه های اخیر نیز مورد توجه جدی قرارگرفت .بسیاری از پار ک ها، در سایر استا ن های خارج از شمال کشور احداث گردید. پس از انقلاب به خصوص در دهه اخیر با توجه به سیاست های دولت و نیاز مردم به تفریح و تفرج سطح پار ک های جنگلی در شمال کشور افزایش چشمگیری یافت به طوری که از ۵ هزار و ۷۱۵ هکتار به ۲۲ هزار و ۳۶۷ هکتار رسیده است. گسترش بی رویه جمعیت و توسعه مناطق مسکونی شهری، زندگی شهرنشینی و تراکم جمعیت در شهرها، افزایش بی رویه آلایند ه ها، آلودگی های زیست محیطی و آلودگی های هوای شهرها بخصوص کلان شهرها از جمله مسائلی هستند که مردم و شهروندان را بر آ ن داشته است که همواره، حتی به عنوانپناهندگان زیست محیطی به عرصه جنگل ها، دامان کوه ها،دشتها و طبیعت پناه ببرند}

. منطقه مورد مطالعه پارک جنگلی باغو است که در اطراف شهرستان مینو دشت واقع گردیده , وسعت آن بالغ بر ۱۰۰ هکتار و ارتفاع آن از سطح دریای آزاد از ۲۰ تا ۴۳ متر در نوسان است. شیب عمومی باغو بین ۳ ۰ درصد و فاقدپستی و بلندی می باشد. . آنگاه با توجه به مطالعات انجام شده و نقشه هایی که تهیه گردیده است و همچنین باعملیات میدانی و جنگل گردشی فاکتورها یی به عنوان عوامل ارزیابی واحد ها تعیین گردیدند و برای هر یک از عوامل فوق مدل مربوط به آن با توجه به شرایط رویشگاهی مشخص و ارا ئه گردید. تشریح هر واحد جداگانه انجام و با تشکیل جدول مربوطه، هر کدام از واحدها با عوامل مذکور مورد محک قرار گرفت و نمره های کمی و کیفی برای آن منظور و با جمع بندی نمرات مربوطه، توان هر یک از واحدها تعیین و در پایان با وصل نمودن واحدهای مربوط به هر یک از طبقات، نقشه طبقه بندی توان تفرجی تهیه گردید.  

آب در طراحی پارک

آب در طراحی پارک  

در ایران باستان آب پیام‌آور روشنایی و پاکی به شمار می‌رفت و از ارزش زیادی برخوردار بود. شاید به علت اینکه ایران کشوری کم‌آب بوده، این مایع حیاتی بین ایشان قدر و منزلتی والا داشته است. آب در نزد ایرانیان نه تنها برای رفع نیازها مورد استفاده قرار می‌گرفته، بلکه از لحاظ معنوی و روحی نیز تاثیر بسیاری داشته است. آب با قابلیت‌های مختلف خود مانند حیات، تازگی، درخشندگی، پاکیزگی، رونق و رواج روشنایی، سکون و آرامش و تحرک، احساس‌های متفاوت در روح و روان انسان گذارده است. به همین دلیل همواره در مکان‌هایی که ساخته دست بشر هستند، به صورت‌های مختلف برای خود جا باز کرده است. این مساله در رابطه با مکان‌هایی مانند پارک یا باغ بیشتر چشمگیر است. زیرا عنصر آب به عنوان یکی از زیباترین زمینه‌های دید و یکی از موارد تکمیلی فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته در این مکان‌ها وجود آب برای پاکیزگی محل و آبیاری درختان و گل‌ها یا استفاده برای سرویس‌های بهداشتی، ضروری و پراهمیت است.در سده‌های گذشته ایرانیان باغ‌ها را بیشتر در زمین‌های شیب‌دار احداث می‌کردند و با ایجاد پلکان در مسیر آب، جریان ملایم آب، تند و پر سر و صدا می‌شد.اصلی‌ترین عاملی که همواره به باغ‌های ایرانی حیات می‌بخشید، آب جاری بود که در چهارباغ‌ها،‌ جویبارها و جوی‌های کم‌شیب و مارپیچی به حرکت در می‌آمد و هوای باغ را مطبوع و دلپذیر می‌ساخت. در باغ‌های تزیینی که به حوض‌ها می‌پیوست، جدول ها معمولا با سنگ و آجر ساخته می‌شد. در کف آب‌نماها و بیشتر جاهایی که آب در جریان بود، اغلب تخته سنگی با تراش سفیدرنگ یا با طرح‌های مختلف کار می‌گذاشتند که به موج آب، جلوه زیبایی دهد.باغ‌های قدیمی ایران اغلب در مناطق گرم و خشک و کم‌آب ساخته شده‌اند و دلیل احداث آنها در چنین مناطقی، وجود چشمه‌های طبیعی و یا کاریز است. وسعت هر باغ بستگی به حجم و مقدار آب موجود برای آبیاری آن دارد. باغ‌های شهرهای خشک و کویری به علت گرمی هوا در تابستان، همواره اهمیت خاصی داشته‌اند که از آن جمله باغ‌های کاشان را می‌توان نام برد. باغ فین کاشان که از باغ‌های معروف دوره صفویه، زندیه، قاجاریه و هم‌چنین زمان ما است به علت وفور آب چشمه سلیمانی و حوض و استخر و فواره‌های فراوان و درختان کهنسال و عمارت‌های تاریخی، همواره جزو معرف ترین و پرجاذبه ترین باغ‌های کشور ما بوده است.

برای اطلاع بیشتر روی ادامه مطلب کلید کنید

           

ادامه مطلب